HALE KHOB... HALE KHOB... .

HALE KHOB...

nft چيست +هرآنچه كه نياز داريد بدانيد

NFT ها يا توكن هاي غير قابل تعويض، نوعي از دارايي ديجيتال هستند كه در سال هاي اخير محبوبيت قابل توجهي به دست آورده اند. NFTها دارايي‌هاي ديجيتال منحصربه‌فردي هستند كه روي يك بلاك چين ذخيره مي‌شوند، كه يك دفتر كل ديجيتال غيرمتمركز است كه تراكنش‌ها را ثبت مي‌كند. در اين مقاله، منشا NFT ها، نحوه كاركرد آنها و تاثير آن بر دنياي هنر و فراتر از آن را مورد بحث قرار خواهيم داد.

خاستگاه NFT ها

مفهوم NFT ها را مي توان به روزهاي اوليه ارزهاي ديجيتال رديابي كرد. بيت كوين، اولين و شناخته شده ترين ارز ديجيتال، در سال 2009 به عنوان يك ارز ديجيتال غيرمتمركز ايجاد شد كه بدون نياز به واسطه هايي مانند بانك ها قابل انتقال بود. با اين حال، بيت كوين يك دارايي قابل تعويض است، به اين معني كه هر واحد بيت كوين با هر واحد بيت كوين ديگري قابل تعويض است. براي دريافت اطلاعات بيشتر ميتوانيد به سايت تخصصي ان اف تي مراجعه كنيد.

در سال 2012، برنامه نويسي به نام J.R. Willett ايده استفاده از بلاك چين بيت كوين را براي ايجاد دارايي هاي ديجيتال منحصر به فرد ارائه كرد. ايده ويلت ايجاد پروتكلي بود كه به كاربران امكان مي داد دارايي هاي ديجيتال منحصر به فرد را ايجاد و تجارت كنند كه او آن را «سكه هاي رنگي» ناميد. با اين حال، پيشنهاد ويلت در آن زمان مورد توجه قرار نگرفت.

در سال 2017 بود كه مفهوم NFT ها با راه اندازي CryptoKitties، يك بازي مبتني بر بلاك چين كه به كاربران امكان پرورش و تجارت گربه هاي ديجيتال منحصر به فرد را مي داد، توجه گسترده اي را به خود جلب كرد. CryptoKitties بر روي بلاك چين اتريوم ساخته شد كه امكان ايجاد قراردادهاي هوشمند را فراهم كرد كه مي‌توان از آنها براي ايجاد و تجارت NFT استفاده كرد.

NFT ها چگونه كار مي كنند

NFT ها با استفاده از يك قرارداد هوشمند ايجاد مي شوند، كه يك قرارداد خوداجرا است و شرايط توافق بين خريدار و فروشنده به طور مستقيم در خطوط كد نوشته مي شود. قراردادهاي هوشمند امكان ايجاد دارايي هاي ديجيتالي را فراهم مي كند كه منحصر به فرد هستند و قابل تكرار نيستند.

هنگامي كه يك NFT ايجاد مي شود، يك شناسه منحصر به فرد به آن اختصاص داده مي شود كه در بلاك چين ذخيره مي شود. اين شناسه شامل اطلاعاتي درباره NFT، مانند مالك آن، ابرداده آن (مانند نام، توضيحات و تصوير) و سابقه اي از تاريخچه تراكنش آن است.

NFT ها را مي توان در بازارهاي مختلفي مانند OpenSea، Rarible و SuperRare خريد و فروخت. هنگامي كه يك NFT فروخته مي شود، تراكنش در بلاك چين ثبت مي شود، كه تضمين مي كند كه مالكيت NFT شفاف و غيرقابل تغيير است.

تاثير NFT ها

NFT ها تأثير قابل توجهي بر دنياي هنر داشته اند، جايي كه از آنها براي ايجاد و تجارت آثار هنري ديجيتال منحصر به فرد استفاده مي شود. در مارس 2021، يك اثر هنري NFT از هنرمند Beeple به قيمت 69 ميليون دلار در حراج كريستي فروخته شد. اين فروش به عنوان يك نقطه عطف براي NFT ها تلقي شد، زيرا نشان داد كه مي توان از آنها براي ايجاد و فروش آثار هنري ديجيتال با ارزش بالا استفاده كرد.

NFT ها همچنين در صنعت موسيقي مورد استفاده قرار گرفته اند، جايي كه از آنها براي ايجاد و فروش آلبوم ها و كالاهاي موسيقي ديجيتال منحصر به فرد استفاده شده است. در فوريه 2021، گريمز، نوازنده، يك مجموعه NFT را به قيمت نزديك به 6 ميليون دلار فروخت.

با اين حال، NFT ها به دليل تأثير آنها بر محيط زيست نيز مورد انتقاد قرار گرفته اند، زيرا فرآيند ايجاد و تجارت NFT ها به مقدار قابل توجهي انرژي نياز دارد. تخمين زده مي شود كه بلاك چين اتريوم كه رايج ترين بلاك چين مورد استفاده براي NFT است، به اندازه كشور قطر انرژي مصرف مي كند.

نتيجه

در نتيجه، NFT ها روشي منحصر به فرد و نوآورانه براي ايجاد و تجارت دارايي هاي ديجيتال هستند. آنها تأثير قابل توجهي بر دنياي هنر و فراتر از آن داشته اند و نشان داده اند كه دارايي هاي ديجيتال مي توانند ارزش قابل توجهي داشته باشند. با اين حال، NFT ها همچنين سوالات مهمي را در مورد تأثير فناوري بلاك چين بر محيط زيست مطرح مي كنند، و براي صنعت مهم است كه راه حل هاي پايدار براي اين مسائل پيدا كند.

علاوه بر اين، NFT ها همچنين سوالاتي را در مورد مالكيت دارايي هاي ديجيتال مطرح كرده اند. در گذشته، دارايي‌هاي ديجيتال اغلب به صورت آزادانه قابل تكثير در نظر گرفته مي‌شدند و بنابراين مشمول حقوق سنتي مالكيت نمي‌شدند. با اين حال، NFT ها نشان داده اند كه دارايي هاي ديجيتال مي تواند منحصر به فرد باشد و مي تواند ارزش داشته باشد، كه منجر به سوالاتي در مورد پيامدهاي قانوني و اخلاقي مالكيت ديجيتال شده است.

علاوه بر اين، NFT ها نيز به دليل عدم دسترسي آنها مورد انتقاد قرار گرفته اند. قيمت بالاي برخي از NFT ها باعث شده است كه بسياري از مردم، به ويژه افرادي كه به حاشيه رانده شده اند يا دسترسي محدودي به منابع مالي دارند، به آنها دسترسي نداشته باشند. علاوه بر اين، پيچيدگي فناوري پشت NFTها ممكن است درك و استفاده از آنها را براي برخي افراد دشوار كند.

با وجود اين انتقادات، NFT ها احتمالاً در سال هاي آينده همچنان به محبوبيت خود ادامه خواهند داد. استفاده از فناوري بلاك چين براي ايجاد و تجارت دارايي‌هاي ديجيتال منحصر به فرد، فرصت‌هاي جديدي را براي هنرمندان، موسيقي‌دانان و سازندگان از همه نوع باز كرده است. NFTها اين پتانسيل را دارند كه ايجاد و مالكيت دارايي هاي ديجيتال را دموكراتيك كنند و فرصت هاي جديدي را براي هنرمندان و سازندگان براي كسب درآمد از آثارشان فراهم كنند.

در نتيجه، NFT ها يك توسعه هيجان انگيز و نوآورانه در دنياي دارايي هاي ديجيتال هستند. در حالي كه آنها سؤالات مهمي در مورد تأثير فناوري بلاك چين بر محيط زيست و اخلاقيات دي مطرح مي كنندمالكيت گيتال، آنها همچنين فرصت هاي جديدي را براي سازندگان و هنرمندان براي كسب درآمد از آثار خود ارائه مي دهند. همانطور كه فناوري پشت NFT ها به تكامل خود ادامه مي دهد، ديدن نحوه استفاده از آنها و تأثير آنها بر دنياي گسترده تر هنر ديجيتال، موسيقي و فراتر از آن جالب خواهد بود.


برچسب: ان اف تي، nft، متاورس،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۳۷:۲۲ توسط:MAHSHID موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :